سپاه امنیت و سازماندهی اطلاعاتی و عملیاتی پایتخت و استان البرز

                                                                                                                                                                    

اتفاقاتی که بعد از سال 1388 در تهران و کلانشهر های ایران باعث خشم نظام شد ، باعت شد سپاه پاسداران تصمیم به راه اندازی یگان های امنیتی و ضد اغتشاش در سطح کلان شهرها بگیرد . در سال 1389 الی 1390 سپاه پاسداران به جمع آوری نیروهای کارامد روی اورد و شروع به تاسیس و تجهیز این سپاه کرد . محل اصلی قرار گیری این سپاه به صورت محرمانه دستور داده شد و حتی در شهرستان ها محل قرار گیری و تجهیزات این یگان ها به صورت محرمانه اعلام شد.
و تنها محلی که این سپاه از آن دستور میگیرد قرارگاه تارالله تهران میباشد ، که در حوادث سال 1388 بیشترین بخش کنترل بحران را در دست داشت و توانست بخش عمده ای از پایتخت را پاک سازی کند و بحران را از سر نظام بگذراند .
هدف از تشکیل این سپاه وبژه داشتن یگان های امنیت و ضد شورش بود و ماموریت انها:
در سال 1388 نیروهای نظامی و انتظامی و یگان ویژه نیروی انتظامی از پس مدیریت بحران بر نیامدند و از آنجایی که سپاه پاسداران تصمیمات نهایی در بحث امنیت کشور را میگیرد ، سخن از عدم کفایت این یگان ها راند  و اعلام کرد  سپاه خودش یگان پاد و امنیتی در سطح بالا تری را راه اندازی میکند و شروع به نیروگیری برای این سپاه جدید و مجزا کرد و چارت درگیری خود را اینگونه قرار داد که در مواقع بحران اول نیروی انتظامی و بعد یگان ویژه و بعد بسیج مردمی یا همان مساجد و بسیجیان ویژه و بعد از آن گردان های امام علی و بیت المقدس (واکنش سریع ) اگر تمامی این نفرات شکست خوردند و نتوانستند جلوگیری بکنند از درگیری یگان امنیت سپاه وارد عمل میشود و سلاح درگیری برای این یگان و وضعیت ورود این یگان حالت قرمز و شرایطی فوق امنیتی است ، این یگان ها مجهز به سلاح های گرم انواع کلت کمری، تیر بار، ماشین های ضد گلوله و سلاح های دارای نواخت تیر بالا از جمله کلاش. ام پی 5 و ام 16 و انواع سلاح های ترور و درگیری درون شهری در زمانی که این افراد وارد منطقه بحران میشوند دستور پاکسازی و آرام کردن منطقه را دارند.

پاکسازی: وجود هر شخصی در منطقه مساوی است با پاک کردن شخص از منطقه مورد مناقشه و محو کردن او از صحنه حضورش ، این یگان بدون هیچ رحمی عمل می کند .
ورود به منطقه با انواع موتور سیکلت های کراس و با حجم های مختلف انجام میشود البته از موتورهای حجم بالای هزار سی سی برای تعقیب و گریز و ترور استفاده میکنند.

تمامی افراد این یگان سپاه امنیت آموزش دیده و دارای آمادگی جسمانی بالایی هستن و آماده درگیری در هر زمانی میباشند.
مرحله اول ماموریت این یگان در زمان وضعیت زرد میباشد که مسئولیت رهبری و تجهیز یگان های امنیتی و موتور سوار های گردان های امام علی را به عهده دارند و در هر گردان یک تا دو افسر یگان امنیت سپاه حضور دارند و این مسئله بسیار حائز اهمیت میباشد که در وضعیت زرد موقعیت را به سمت وضعیت سفید انتقال بدهند .

گردان های امام علی از نیروهای لباس شخصی و باتون به دستان و بسیجیان ویژه  تغذیه و با تحویل موتور و وسایل سرکوب و گاز اشک آور و باتون و سپر و گلوله های پینت بال که دارای شوکر برقی و رنگ غیر قابل پاک کردن برای دستگیری افراد معترض تحویل داده میشود و ارکان این گردان هم دارای کلت کمری هستند .
این افراد به صورت مستقیم از طرف سپاه امنیت تغذیه میشوند.

یگان امنیت سپاه در مواقع بحران دارای دو راه ارتباطی میباشد ، یکی ارتباط از طریق بیسیم های پیشرفته MNG دارای قابلیت بالاترین حد موج بیسیم 3000 تایی و سیم کارت های وی ای پی که به شرکت همراه اول مربوط میباشد و در اختیار این یگان قرار دارد اگر به هر شکلی تمامی خط های تابت و تلفن همراه قطع باشند این سیم کارت ها کار میکنند و قابلیت برقراری تماس را دارند.

ارکان قابل اهمیت در این یگان که در بقیه یگان های ضداغتشاش دیده نمی شوند و فقط در این سپاه و یگان های حفاظت انصار و ولی امر دارای این رسته ها میباشند .
1. واحد ترور و ضد ترور 
2. واحد عملیات چک و خنتی سازی
3. واحد عملیات فوق سری و دسته ویژه رهبری
4. اتاق فکر عملیات با حضور و آگاهی تمام مسئولین استان و نمایندگان رهبری در سپاه و استاندار ان استان و شهردار و نماینده ولی فقیه استان و فرمانده سپاه استان و فرمانده سپاه امنیت و نماینده وزارت اطلاعات و نماینده نیروی انتظامی استان
لازم میدانم در مورد شماره 3 و 4 مواردی را عرض  کنم که مورد شماره: این واحد با هماهنگی بیت رهبری و فقط و فقط در موارد و ماموریت های فوق سری آماده به کار میشوند و از افراد بسیار خبره و قهار در عملیات انهدام و دستگیری و بقیه موارد نظامی هستند و قابلیت درگیری با هر یگان نظامی را دارند از زمینی تا هوایی و دریایی و در بعضی موارد عملیات وزارت اطلاعات را این یگان انجام میدهد نمونه دستگیری عوامل داعش در تهران میباشد.

مورد چهار:اتاق فکر یگان امنیت سپاه که در هیچ یک از یگان های نظامی اتاق عملیاتی به این گستردگی برای مسائل بحران را نداشتند.
ماموریت های دیگر در زمان های عادی و سفید:
شناسایی گروهک های ترور و انهدام آنها
شناسایی عوامل نا امنی در منطقه و ایجاد پرونده امنیتی و حتی دستگیری این اشخاص.
شناسایی عوامل سیاسی استان و کسانی که حضورشان در تظاهرات نقش بسزایی خواهد داشت.
شناسایی فرق و مذاهب و دستگیری شیطان پرستان و بهائیان و مسیحیان و اشخاصی که به این دین ها یا مذاهب گرویده باشند .
شناسایی و دستگیری خانه های فحشا در حد کلان و اشخاصی که اطلاعاتی مبنی بر داشتن سلاح گرم دارند .
و هر مورد امنیتی و توطئه علیه نظام و رهبری خنتی سازی آن و دستگیری آن به عهده این یگان میباشد .
تنها سازمانی که در برابر اطلاعات سپاه و اطلاعات وزارت به شکل بسیار گسترده تری و بدون محدودیت استانی اقدام به فعالیت میکند.

این مقاله ادامه دارد ......


نویسنده ستوان یکم امیررضا عباسپور فرمانده اطلاعات عملیات یگان عمار سپاه امام حسن مجتبی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نمودار تشکیلاتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران

چارت کلی تشکیلاتی سپاه حفاظت ولی امر

استان یزد استانی ماثر در فرایند هسته ای ایران